Kostenbewust ondernemen

Kostenbewust ondernemen

 

Vele succesvolle bedrijven beginnen erg klein. We kennen allemaal de beroemde verhalen van startups zoals Facebook, Microsoft en Apple die begonnen in een studentenkamer of een garage. Ook in onze huidige economie zijn er veel ondernemers die beginnen als klein eenmansbedrijf of slechts met een partner. Het is vaak ook een hele effectieve en veilige manier van je bedrijf opstarten aangezien je niet heel veel kosten zult hebben. Op deze manier kun je een bedrijf opstarten zonder dat je een lening van de bank nodig hebt. Je zult ook niet meteen voor vele werknemers verantwoordelijk zijn.

Desondanks is het nog steeds een realiteit dat er een limiet is aan hoeveel je zelf kunt doen. Uiteindelijk zul je als bedrijf groter willen groeien en willen uitbreiden. Op deze manier kun je doorgroeien, een beter product of service bieden en meer omzet boeken. Maar met het groeien van je bedrijf zullen er ook nieuwe kosten komen. Je zult meer bedrijfskosten hebben en als je snel groeit maar niet meteen meer omzet boekt is er de kans dat je begint verlies begint te leiden. Dit wil je natuurlijk het liefst voorkomen.

Besparen

Het is voor groeiende bedrijven daarom zeer verstandig om kosten te besparen op nieuwe uitgaven voor de groei. In dit artikel bespreken we verschillende manieren waarop je kostenbewust kunt ondernemen. De eerste tip die ik wil geven is alleen essentiële werknemers aan te nemen binnen het bedrijf. Wanneer je tot dan toe alles in je bedrijf alleen hebt gedaan, wat veel te veel werk is natuurlijk, is het aantrekkelijk om een heleboel nieuwe mensen aan te nemen voor alles waar je zelf geen zin meer in hebt.

Maar dit is natuurlijk een gemakkelijke manier om snel veel te veel kosten op te bouwen. Daarom kun je beter alleen mensen aannemen die essentieel zijn en meteen de omzet zullen verhogen. Je kunt bijvoorbeeld zeer effectief de omzet verhogen door een sales persoon aan te nemen. Een werknemer die goed is in sales zal snel de omzet verhogen. Hetzelfde geld voor het aannemen van marketingmedewerkers.

Slim investeren

Wanneer je meer mensen aanneemt zul je logischerwijs ook meer middelen nodig hebben. Een investering die je zult moeten maken zijn computers voor de werknemers. Maar je je kunt hier effectief kosten te besparen door te kiezen voor monitors en laptops in plaats van desktopcomputers, deze zijn over het algemeen een stuk duurder en het is ook flexibeler om laptops te gebruiken. Daarom is de laptop monitor combinatie ideaal. Je kunt ook een monitor arm erbij nemen.


Geef een reactie